Recensie - 'Joker: Folie A Deux'

Gepubliceerd op 4 oktober 2024 om 09:09

"Lets give the people what they want"

Gaga en Phoenix.  - Copyright Warner Bros. Pictures International Holland

Een vervolg op monsterhit 'Joker', is dat echt nodig? Dat vraag niet alleen ik me af, maar zowat iedereen. En terecht, wat wil je met een sequel vertellen wat nog niet gedaan is in deel 1? Joaquin Phoenix keert natuurlijk weer terug als Arthur Fleck en Lady Gaga is te zien als Lee, wat later Harley Quinn zal worden. Of we dat in deze film gaan zien, is nog even de vraag. De film word, net als deel 1, gedaan door 'Hangover' regisseur Todd Phillips.

In het kort: 'Joker'

We vinden in een klein entertainment bedrijf Arthur, een beroepsclown met maar 1 doel: mensen laten lachen. Als hij wordt uitgekotst door de maatschappij, zoekt hij het verkeerde pad. Een scenario wat erg lekker werkt en een interessante blik geeft op het personage Joker die we na vele pogingen nog niet hebben gezien. En dat doen ze bijna perfect. Spijker op zn kop, recht voor z'n raap en kleine mindfuckjes. Het was de eerste film in de bioscoop die ik 5 sterren gaf.

Arthur in de regen. - Copyright Warner Bros. Pictures International Holland

In deze nieuwe film is Joaquin Phoenix weer te zien als Arthur Fleck/Joker, de dubbelrol waarmee hij eerder al een Oscar won, samen met Oscar-winnares Lady Gaga (A Star Is Born). In Joker: Folie À Deux zit Arthur Fleck gevangen in Arkham in afwachting van het proces voor de misdaden die hij als Joker heeft begaan. Maar terwijl hij worstelt met zijn gespleten persoonlijkheid, vindt Arthur de liefde en de muziek die altijd al in hem heeft gezeten.

Dat het eerste deel niet overtroffen kon worden was duidelijk. Dat verwacht niemand. De keuzes die zijn gemaakt voor deze film zijn gewaagd en interssant. Soort love it or hate it. Straks wat uitgebreider daarover, maar eerst maar eens wat goeie dingen. De film ziet er visueel prachtig uit. Het camerawerk is superstrak en de tint van de film is passend en werkt. Ook de acteerprestaties van Phoenix en Gaga zijn helemaal top.

Lee. -  Copyright Warner Bros. Pictures International Holland

Keuzes

Nu word het lastig, want wil niet teveel spoilen. Eerst maar eens iets wat we eigenlijk al wisten maar toch de meeste als een verrassing kwam: deze film is een musical. En ben daar vrij kort over: is gwn oké. De nummers voegen wat toe en snap waarom ze erin zitten, maar zijn wel erg vergeetbaar. Ook de keuze om dit eigenlijk een 2 uur durende rechtszaak te maken is interssant, maar gewoon niet echt boeiend om naar te kijken. Het hele maatschappelijke en diepere laag van deel 1 is eruit. Kun je met me oneens zijn en dat snap ik volledig.

Daarnaast had deze film tegen het einde pas kunnen beginnen. Lee zit in deze film alleen maar om Arthur op te fokken en worden verliefd, maar dat is niet interssant genoeg. Ook heeft Joker, of Arthur, deze hele film zowat niks gedaan en is alleen maar gebeurtenissen aan het creeëren. Niet slecht hoor, maar ook gewoon niet goed... En dat einde? Ja, dat zijn spoilers dus dat moet je maar lekker zelf ervaren...

Dit heeft mij besloten om precies in het midden uit te komen. Moest deze film gemaakt worden? Nee. Is het super goed? Nee. Het einde laat je daar lang over na denken.

'Joker: 'Folie A Deux' draait vanaf nu in de bioscoop en krijgt 3 sterren!

+ Cinematografie